VÁROSUNK

Krajczár Ibolya

Nagy vihart kavart a társasházban élők körében a hulladékgazdálkodási díj számlázási módjának változása. Sok a bizonytalanság, feltételezés, ezért megkerestük a szolgáltatót, tájékoztassa az érintetteket.

 

 

A közös képviselőknek augusztus elején levelet küldtem, amiben 11 pontba szedve leírtam, hogy miért kell megváltoztatni az eddigi rendszert – kezdte Krajczár Ibolya, a szolgáltatást ellátó cég ügyvezetője.

 

– Egy második levélben az adatbejelentési kötelezettség teljesítéséhez küldtem segítséget, amit szintén minden közös képviselőnek elpostáztunk. Több helyről megérkeztek az adatbejelentők hozzánk a társasházak pontos adataival és az igénybevétellel (pl.: kukaméret, szelektív gyűjtők) kapcsolatban.

 

Mi okozza a félreértést?

 

Az önkormányzat helyi rendelete, mint lehetőséget, továbbra is tartalmazza a társasházi díj szolgáltató általi feloszthatóságát, de a lakók azt nem hiszik el, hogy ennek a feltételei - a felsőbbrendű jogszabályok, a korábbi díjfizetési rendszer miatt kialakult bebetonozott díjak és a számla kiállítójának állásfoglalása alapján - nem állnak fenn. Ezért nem biztosítunk olyan lehetőséget a lakóknak, hogy a közgyűlésükön továbbra is a felosztásos módszert fogadják el. Ha ilyen irányú döntést hoznak, akkor azt vissza kell utasítanunk.

 

Milyen jogi akadályok vannak?

 

Az alap probléma sokrétű, és nehezen magyarázható egyszerűen. A változást az indította el, hogy megszűnt az önkormányzati támogatás, és a rezsicsökkentést a legtöbb társasháznál az egyedi lakásokra így nem lehet teljesíteni, hiszen a kukaméret olyan mértékben nem csökkenthető le; tapasztalatunk szerint semennyire. Aki ezzel nem ért egyet, javaslom, nézze meg közvetlenül ürítés előtt a konténerek telítettségét. Adatkezelési problémák is vannak, hiszen a lakók személyes adatait a közös képviselő nem kezelheti olyan széles körűen, mint ahogy a hulladékról szóló törvény annak a szolgáltató részére történő átadását az ügyfél számára előírja; így nem tehet a lakók helyett a közös képviselő bejelentést. A lakó pedig nem érdekelt abban, hogy bejelentkezzen a szolgáltatás igénylésére, hiszen a konténert kiürítjük mindenképpen, „majd a többi lakó fizet”-gondolhatja. Az évi egyszeri adatszolgáltatás nem elég, hiszen a törvény szerint negyedévente kell a számlát kiállítani. Ez még csak 3 dolog abból a 11-ből, ami alapján a számlát nem lehet egyedileg a lakásokban lakó személyekre kiállítani.

 

Miért hátrányos a lakók számára a közös költségből történő fizetés?

 

Egyáltalán nem hátrányos, sőt előnyös. Ha a társasház időben befizeti a díjszámlát, a következő számlából 3 %-os kedvezményben részesül. Előnyös azért is, mert nem kell az ügyfélszolgálatunkra az egyes lakóknak bejönni, hiszen így nem őket kötelezi a törvény a személyes adatok megadására, hanem a társasházat a saját adatai közlésére. Közgyűlési döntést sem kell hozniuk, mert a közös költségbe beépíthető a díj, ha annak összege akkora, hogy az erre fedezetet nyújt. Ha emelni kell, akkor pedig csak arról kell szavazni, hogy milyen összeggel, milyen elosztásban emelkedjen a közös költség. Az évi egyszeri díjmentes lomtalanításnak sem lesz ezután akadálya, hiszen a társasház időben rendezi a számláját – feltehetőleg.

 

Sokan nem fizetik a közös költséget.

 

Ez a társasházaknak akkor is probléma, ha nem abból fizetik a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díját. De nem csukom be a szemem, tudom, hogy ez nagyságrendileg nagyobb összeg, mint a többi osztatlan rezsi, így nagyobb gondot okoz. A közös költség nem fizetése esetén lehetőség van a lakásra terhelni a kintlévőséget, de tudom, hogy ez senkit sem vígasztal, és aggasztó, ha egy társasházban egyre több terhelt ingatlan van. Ahhoz, hogy a likviditása a társasháznak biztosított legyen, jól megállapított összeget kell beszedni közös költségként.

 

Felmerült, hogy a szemétdíjat nem is lehetne a közös költségbe beépíteni.

 

Ha csak azt néznénk, hogy a települések döntő részénél a közös költségből fizetik a társasházak a hulladékkezelés díját, már választoltam volna, de a társasházi törvény is úgy szabályoz, hogy a közös tulajdonban, használatban lévő berendezés üzemeltetési költségét a közös költségből kell megfizetni. Mivel nem állapítható meg pontosan a ténylegesen a konténerbe rakott hulladék mennyisége, így nem lehet azt mondani, hogy bármelyik jelenlegi felosztási mód az igénybevétellel arányos volna.

 

Mennyibe kerül az ürítés?

 

Egy 1100 literes konténer ürítési díja nettó 2.620 Ft alkalmanként. Ez a rezsicsökkentett összeg. Ha 60, vagy 120 literes kukákra fizetnének a lakók, ahogy a 2013. év előtti rendszer volt, akkor annak a díja maximum 135,50 és 196,50 Ft nettóban ürítésenként, lakásonként lenne. Így hiába fizetnék meg literszám szerint összeadva a lakosok a díjat, az 1100 literes konténer ürítési díja nem lenne kifizetve. Ezt úgy mondjuk mi szakmai nyelven, hogy a fajlagos literdíj eltérő, így vagy a liter, vagy az összeg nem stimmelne az összesítéskor. Az egyes lakások tekintetében a régi rendszer szerinti díj fölé nem lehet menni. Ezt a MEKH, mint hatóság ”keményen” ellenőrzi.

 

Sokan nehezményezik, hogy dupla annyi az ürítésszám, mint a családi házas övezetben!

 

Ez szintén jogszabályi előírás, nemcsak önkormányzati rendeleti, hanem kormányrendeleti szinten is szabály van rá, hogy mely településrészeken kell hetente 2-szer elszállítani a vegyes hulladékot. Kiadás oldalról megértem, aki ezt reklamálja, de gondoljunk csak bele, mi lenne, ha a belvárosban egy hétig bűzlene a rothadó hulladék a konténerekben? Sajnos, ahogy említettem, a tapasztalatunk az, hogy a konténerek, amire ki kell üríteni, mindig megtelnek. Hetente 2-szer is. A szelektálás segít, de csak akkor, ha azt jól hajtják végre. Nagy gond a társasházakban, hogy a szerves hulladék a vegyes hulladéktól nem különíthető el; ennek a mennyisége jelentős a társasházi konténerekben, ez is indokolja a nagyobb ürítésszámot.

 

Többen azt állítják, hogy ez az egész a szolgáltató, vagy a közös képviselő kitalációja, és minden maradhatna a régiben.

 

Nekik csak azt tudom mondani, hogy olvassák el a közös képviselők részére írt levelemet, de ezt a cikket is végigolvasva talán egyértelmű, hogy nem így van. Sajnos ez ügyben kevesen tájékozottak, hiszen a jogszabályi előírásokat, valamint az előzményeket teljes körűen csak kevesen ismerik. Marcali egyedi eset, ezért más példákat idehozva sokan félrevezethetik a többi lakót, ami nem helyes. Mindenkinek készségesen nyújtok tájékoztatást. Az összes rezsi közül ez a legkisebb kiadás, szoktam mondani, hogy pár gombóc fagyi ára a havi számla. Úgy gondolom, sokan személyes ügyként kezelik ezt a kérdést, és az érzelmek dominálnak, nem a jogszerűség, pár hangadó rossz irányba viheti a többieket a lakógyűlésen. Ha meghívnak, szívesen részt veszek ezeken a közgyűléseken és válaszolok minden kérdésükre.

 

Mi lesz az egyes lakásokra vonatkozó szerződésekkel?

 

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás igénybevételére a közszolgáltatók a természetes személyekkel nem kötnek szerződést, itt sem voltak szerződések egyik lakóval sem. Adatbekérőt kellett leadni a hulladékról szóló törvény előírása szerint. A szolgáltatás igénybevétele az ingatlanhasználó törvényi kötelezettsége. A tényleges ellátás szerint az ingatlanhasználó a társasház volt a közös konténerrel, a díj megfizetésekor pedig az egyes lakók, ami újabb jogi probléma. Az egyes lakásokra már nem érkezik több számla, októberben a társasházak kapják azt.

 

Ha nem közös az edény, azaz minden lakásnak egyedi kukája van, fizethetnek külön?

 

Ez az egy megoldás még fennáll, de ez felvet közegészségügyi, vagyonvédelmi, városképi, és sok más egyéb kérdést. Azaz mielőtt ebben gondolkodnának, nézzék meg, van-e hely annyi kukára, ahány lakás van, mellé a szelektívekre? Biztosított-e az ürítésükhöz a hely? Eltulajdonításuk ellen tudnak-e védekezni? Nem pakolnak-e egyes lakók a másik kukájába? Van-e magánterülete a társasháznak, ahová tennék a kukákat? Sorolhatnám.

 

A közös képviselők partnerek a változtatásban?

 

A legtöbbjük megpróbált az ügyben a legalaposabban tájékozódni, és elfogadták, hogy más jogszerű megoldás nincs. Sajnos olyan közös képviselő is van, aki nem hajlandó a változásról tudomást venni, egyszerűen nem áll szóba velünk. Itt csak azt tudom javasolni a Tisztelt Lakástulajdonosoknak, hogy 10 %-uk is elég ahhoz, hogy összehívjanak egy lakógyűlést, és válasszanak olyan közös képviselőt, aki nagyobb odaadással intézi a társasház ügyeit. Ezúton is szeretném megköszönni azoknak a közös képviselőknek a munkáját, akiknél zökkenőmentesen zajlik az adatbekérők leadása, és azoknak is, akik még most próbálják ezt a nem egyszerű kérdést a lakók számára érthetővé tenni.

 

Köszönöm az ügyvezető asszonynak a részletes tájékoztatást.

 

 

Olvassa a Marcali Portált Facebookon is!

Keresés a tartalomban...

Elérhetőségek

Levélcím: Marcali Portál

8700 Marcali Orgona u. 1-3 "A" lh. fsz. 2
NMHH nyilvántartási szám: 1253-3889
Alapítás éve: 2000.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Reklámmal kapcsolatban: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Cookie-k használata a weboldalon

Küldjön nekünk Ön is híreket!
Történt olyan esemény vagy hír a térségében ami nincs fent a Marcali Portálon, esetleg hallott, látott, fényképezett, valami érdekeset és Ön szerint fent lenne a helye hírportálon?
Küldje el a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre!


Megjelenés: Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a részére elküldött híreket - a tartalom csorbítása nélkül - a megjelentethetőség érdekében módosítsa, szerkessze. A megjelenésre vonatkozóan garanciát nem vállalunk - azaz nem mindegyik, részünkre elküldött hír jelenik meg szükségszerűen a marcaliportal.hu-n.

A marcaliportal.hu sütiket használ. A sütik elfogadásával kényelmesebbé teheti a böngészést. A honlap további használatával hozzájárulását adja a sütik használatához.